Myynti


Myyntiputki

Onnistuneen liiketoiminnan keskiössä on aktiivinen myyntitoiminta, joten Odoossa oppiyrityksen toiminnan ytimenä on CRM myyntiputki. Sitä kautta kaupankäynti lähtee liikkeelle ja etenee vaihe vaiheelta. 

Liidi

Kun lähdetään kontaktoimaan potentiaalista asiakasta perustetaan Liidi. Se tapahtuu valitsemalla päävalikosta CRMUUSI - (täydennä tiedot) – LISÄÄ. Liidille merkitään asiakas sekä mahdolliset odotetut tuotot. Asiakas voi jo löytyä järjestelmästä tai sen voi tässä vaiheessa perustaa. Jos asiakkaan perustaa ”lennosta”, on hyvä käydä täydentämässä asiakastietoja heti kun tiedot ovat saatavilla. 


Yhteystietojen päivittäminen

Kykylaaksossa toimivien yritysten yhteystiedot löytyvät https://odoo.kykylaakso.fi/companies 

Asiakkaan yhteystietojen päivitys onnistuu valitsemalla päävalikosta CRM - Myynti – Asiakkaat – yhteystietokortin täydentäminen. Tarkista että tiedoissa on ainakin yrityksen nimi, osoite, sähköposti, kieli sekä y-tunnus.

Sekä omat että yhteistyökumppaneiden yhteystiedot on hyvä pitää ajan tasalla, jotta järjestelmän dokumentteihin tulostuu oikeat tiedot.

Oppiyrityksille on valmiiksi perustettu yhteystietokortit peruspalveluita tarjoavista yrityksistä (Hanki Express, Neliöheikit, Sähkölaitos Virtanen, Reino vakuutus jne.). 

Oman yrityksen tiedot voi tarkistaa ja tarvittaessa päivittää (esim. osoitetiedot) valitsemalla Yhteystiedot - oman yrityksen yhteystietokortti.


Kontaktointi


Perustettuun Liidiin syntyy automaattisesti toimenpide ”Soita Asiakkaalle” (nimetty henkilölle, joka Liidin on perustanut). Avaa Liidi ja klikkaa oikeassa reunassa näkyvää toimenpidettä ”Merkitse tehdyksi” (mahdollisuus kirjoittaa kommentti: Kuka otti yhteyttä, mitä kautta ja mikä oli vastapuolen reaktio). Näin Liidi siirtyy Myyntiputkessa kohtaan Etenee.

 

Tarjouksen lähettäminen ja hyväksyminen

Kun asiakas on kontaktoitu ja saatu vihreää valoa mahdollisista kaupoista, tehdään tarjous.
Avaa jälleen Liidi ja valitse UUSI TARJOUS


Tarjoukseen tulee merkitä

  • Asiakkaan nimi ja osoitetiedot (tulevat yhteystietokortilta automaattisesti)
  • tarjouksen voimassaolo
  • Maksuehdot
    Tilausriveille (tuotteet ja palvelut omille riveilleen)
  • tuote
  • määrä
  • yksikköhinta (alv 0 %)
  • verot

Kun tarjouksella on kaikki tarvittavat tiedot, voit painaa yläreunasta Tulosta ja ladata tiedoston itsellesi ja lähettää asiakkaalle sähköpostin liitteenä. Palaa sen jälkeen tarjoukselle ja merkitse yläreunasta Toiminto – Merkkaa tarjous lähetetyksi ja Liidi siirtyy CRM Myyntiputkessa kohtaan Ehdotus.

Kun asiakas hyväksyy tarjouksen, niin tarjous voidaan vahvistaa Odoossa. Siirry Liidille ja paina Tarjouksella Vahvista-nappia. Tämä siirtää Liidin CRM Myyntiputkessa kohtaan Voitettu.
Liidillä voi myös suoraa painaa Voitettu-nappia.

Riippuen asiakkaan reagoinnista, tarjous merkitään joko Voitettu tai Hävitty
Voitettu = asiakas siirtyy Myyntiputkessa kohtaan Voitettu
Hävitty = asiakas poistuu myyntiputkesta (arkistoituu ja löytyy suodattimen kautta, mahdollisuus palauttaa tai tehdä uusi tarjous)